Salam Perkenalan

Assalamu 'ala kulli muslimin, wa salamun 'ala manittaba'al huda.
Salam sejahtera atas semua muslimin dan salam sejahtera atas sesiapa yang mengikut petunjuk.


Saya memulai blog ini "Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani".

Sesungguhnya Muhammad Rasulullah SAW telah bersabda :
"Apabila mati anak Adam, putuslah semua amalannya kecuali tiga perkara: Sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan atau anak soleh yang mendoakannya."

Menyedari bahawa duitku taklah banyak mana untuk selalu disedekahkan dan tidak ada jaminan yang anak2 akan mendoakanku setelah aku mati nanti (Ya Allah, Kau jadikanlah anak2ku anak yang soleh yang selalu mendoakan kebaikan kepada orang tuanya..amin!), maka blog ini aku tuliskan. Moga2 segala ilmu/bahan yang aku kongsikan di sini membawa manfaat kepada ramai manusia.

Pun begitu apa yang tertulis di sini kebanyakannya bukanlah original daripada aku sendiri kerana aku ini seorang yang jahil lagi kurang ilmu. Setiap yang aku 'sharekan' di sini akan ku tuliskan dari mana ku mengambilnya, insyaAllah.
Blog ini terbaik dilayari menggunakn browser Mozilla Firefox 3.x

Selamat datang ke blog ini.. Semoga ia bermanafaat kepada kalian semua... Sebarang cadangan, komen, 'kutukan dan pujian' adalah dialu-alukan.

Tuesday, December 22, 2009

Kongsi Pendapat

Beberapa hari lepas on the way balik kampong, saya ada terdengar seorang deejay satu stesen radio swasta membaca satu kiriman SMS dpd pendengar yang menyatakan bahawa beliau akan berpuasa sunat jika pasukan bola malaysia berjaya mengalahkan vietnam. Bagi setengah orang mungkin akan menyokong azam individu ini. Tetapi bagi saya ia bukan satu tindakan yang tepat.

Persoalannya; Adakah bernazar / berniat berpuasa sunat kerana menang bola (seperti kes ini) disyariatkan di dalam Islam? 


Puasa adalah satu bentuk ibadat orang islam untuk taqarrub kepada Nya.. Dan puasa itu wajib diniatkan kerana Allah SWT semata-mata. Antara puasa sunat yang warid daripada nabi Muhammad SAW ialah puasa sunat pada hari isnin dan khamis (itupun tidak dibenarkan untuk berniat "sahaja aku berpuasa pada hari isnin/khamis krn Allah"),  puasa sunat tasu'a dan 'asyura, puasa enam bulan syawal dan sebagainya.


Perlawanan bola tersebut tidak membawa manfaat langsung kepada agama Islam. Malah di dalamnya terkandung pelbagai kemaksiatan yang sewajarnya dielakkan. Maka amatlah tidak kena jika kita mengaitkan ibadah puasa yang suci dengan kemenangan bermain bola sepak. Walau pun beliau terlalu gembira dengan kemenangan tersebut pilihlah jalan lain untuk menyatakan kegembiraan atau kesyukuran itu. Pergi belanja kawan ke atau sebagainya.


Rasulullah pernah bersabda;


"Jauhilah, hal-hal baru dalam urusan agama, karena sesungguhnya setiap bid'ah adalah kesesatan."
[Diriwayatkan oleh Ahmad dari Irbad bin Sariyah. 43, 44; dan Hakim. 1:95; dan Ibn Hibban]

 
"Barangsiapa mengada-adakan sesuatu dalam urusan kami, dan ia tidak ada dalam ajaran kami, maka sesuatu itu tidak diterima."  
[Muttafaq 'Alaih. Diriwayatkan oleh Bukhari, 2697; dan diriwayatkan oleh Muslim. 1718]

Semoga kita diberikan hidayah dan petunjuk oleh Allah Azza wa Jalla.

0 Komen: